بارگذاری...

داستان برندها؛ قسمت دوم: شرکت ایران آوندفر

فکر نمی‌کنم کسی باشد که اسم برندهای بس، دکتر ژیلا و آیروکس به گوشش نخورده باشد؛ برندهای ایرانی معروفی که اکثر ما از محصولات آن‌ها استفاده کرده و کیفیت آن‌ها را حس کرده‌ایم. اما پشت همه نام‌آوری‌های یک برند، داستانی نهفته است. داستان پرپیچ‌وخمی که تلخی و شکست، موفقیت و شیرینی را یکجا درون خودش دارد. در این قسمت از سری مقاله‌های آریران سراغ شرکت ایران آوندفر رفته‌ایم؛ شرکتی که با 5 برند برتر بس، دکتر ژیلا، آیروکس، پاتریس و آوند، خود را در بازار معرفی کرده است. در ادامه با آریران همراه باشید تا داستان برند بس را با هم بخوانیم.

 

آنچه در ادامه خواهید خواند

 مردی که از راننده تاکسی بودن به کارآفرینی رسید

منوچهر سلطانی حسینی، کارآفرین بزرگ ایرانی و بنیان‌گذار شرکت ایران آوندفر در سال 1315 در مشهد مقدس و در خانواده‌ای نه‌چندان مرفه متولد شد. دوران ابتدایی را در دبستان ضیاء گذراند و مادرش ۱۴ فرزند به دنیا آورد، پدرش افسر ژاندارم بود و در یک محیط نظامی پرورش پیدا کرد. نکته جالب زندگی کودکی ایشان این است که از همان ابتدا آثار مخرب فقر بهداشتی را احساس کرده بود. خودش می‌گوید: «در آن سال‌ها به خاطر کمبود مواد بهداشتی و همچنین دانش استفاده از آن‌ها، ۱۰ خواهر و برادر من از بین رفته‌اند و تنها من که فرزند اول خانواده هستم به همراه۲ خواهر و یک برادر کوچک‌ترم زنده ماندیم»

او در سال ۱۳۳۶ وارد دانشکده افسری می‌شود و پس از تحمل شرایط سخت ناشی از خفقان حاکم بر ژاندارمری، سرانجام در سال ۱۳۴۲ از قیدوبند آن محیط بیرون می‌آید و شغل رانندگی تاکسی را در مسیر میدان انقلاب تا میدان امام حسین(ع) فعلی پیش می‌گیرد و سپس در بیمارستان امام خمینی امروزی ‌(پهلوی سابق) به امور دفتری می‌پردازد.

در سال ۱۳۴۳، زمانی که لابه‌لای آگهی‌های روزنامه به دنبال کار می‌گشت، برای اخذ سمت ویزیتوری علمی ‌شرکت «دوپار» – که یک شرکت تولیدکننده فرآورده‌های چشمی‌ در ایران بود- در یک مصاحبه شرکت کرد و با توجه به دانش عمومی‌ قابل‌توجهی که داشت، از بین ۶۵ شرکت‌کننده به‌عنوان یکی از دو ویزیتور این شرکت انتخاب شد. کار او بازاریابی در استان گیلان بود و پس از چندی مسئولیت بازاریابی در استان مازندران هم به وی محول شد.

سال ۱۳۴۵ بود که با توجه به استحقاقی که از خود نشان داد، توانست در شرکت مذکور به سمت مدیریت نائل شود و مدیریت فروش کل کشور را به عهده بگیرد. اما میل به پیشرفت باعث شد که او وارد شرکت کنول آلمان شود و تا سال ۱۳۵۰ با شرایط سخت‌کاری حاکم بر این شرکت کار کند؛ اما پس از خروج از این شرکت، حتی موفق به گرفتن حقوق خود به‌طور کامل نشد.

هر شکست مقدمه یک پیروزی است

منوچهر سلطانی پس از شرکت کنول وارد شرکت IBI ایتالیا شد. اما در سال‌های ۵۶ و ۵۷ یعنی زمانی که انقلاب اسلامی ‌در اوج خود بود از روی نا‌آگاهی با گروهی از کلیمیان شریک شد که پس از پیروزی انقلاب، شرکا ایران را ترک کردند، بنابراین با خروج شخصی که مجوز نمایندگی را در انحصار خود داشت، شرکت تعطیل شد و تمام زحمات او در مقابل چشمانش در یک آن از بین رفت و به‌طور کامل ورشکست شد. اما این ورشکستگی باعث از پا افتادن و مأیوس شدن او نشد و ایشان در خیابان دریان نو تهران یک پارکینگ ۴۰ متری اجاره کرد و با راهنمایی چند دوست داروساز قدیمی که جمعاً یک کادر هفت نفره را تشکیل می‌دادند و با دو پاتیل، شروع به تولید شامپو کرد و این بهانه‌ای شد تا سال‌ها پس‌ازآن با گرفتن مجوز تولید شامپو از وزارت صنایع و وزارت بهداشت، شرکت ایران آوندفر را که در ابتدا پاتریس نام داشت به ثبت برساند. سپس با کمک شرکت قاسم پخش ایران توانست شامپوهای تولیدی خود را با حداقل قیمت در سراسر کشور توزیع کند.

سرانجام با رونق گرفتن کسب‌وکار، زمینی به مساحت ۶۵۰۰ متر واقع در شهرک صنعتی سیمین دشت کرج خریداری کرده و پس از ۲ سال دوندگی و پشت سر گذاشتن مشکلات زیاد، مجوز احداث کارخانه را در این محل گرفت. هم‌اکنون شرکت ایران آوندفر دارای ۳۸ نشان افتخار مختلف است که آخرین آن‌ها، کسب لوح تقدیر و تندیس پیشکسوت نمونه کشور از وزارت صنایع و معادن در سال ۱۳۹۰ است.

متأسفانه منوچهر سلطانی حسینی در دی‌ماه ۱۳۹۴ چشم از جهان فروبست. ایشان در طی سال‌های فعالیت خود همواره دغدغه تولید محصولات ایرانی را باکیفیت برتر داشتند و همانند پدری دلسوز، تمام تلاش خود را در جهت بهبود وضعیت کارکنان شرکت می‌کردند.

معرفی شرکت ایران آوندفر و ارزش آن

شرکت ایران آوندفر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات دارویی، آرایشی و بهداشتی کشور است که در سال 1359 تأسیس‌شده است. این شرکت فعالیت خود را با مدیریت جدید در سال 1362 با تولید 2 نوع محصول آغاز نمود. به دلیل گسترش سریع فعالیت شرکت، کارخانه ایران آوندفر از سال 1372  ابتدا به زمینی به مساحت 6500 مترمربع و سپس 15000 مترمربع واقع در شهرک صنعتی سیمین دشت کرج منتقل گردید. همچنین به دلیل افزایش حجم محصولات، انبارهای جدید به متراژ تقریبی 25000 مترمربع به مجموعه اضافه‌شده‌ است.

هم‌اکنون شرکت ایران آوندفر سالانه حدود 12000 تن محصول شامل انواع گوناگون شامپو سر و بدن، مایعات شوینده ظرف و دست، نرم‌کننده‌های پارچه و مو تولید می‌نماید. این شرکت همچنین حدود 1700 تن انواع کرم، لوسیون، ژل موی سر، خمیردندان و ژل دندان تولید می‌کند. محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی این شرکت درمجموع حدود 560 فرآورده مختلف را شامل می‌شوند.

این شرکت از اولین شرکت‌های ایرانی است که موفق به دریافت گواهینامه سامانه مدیریت کیفیت، الگوی ISO 9000 در صنایع آرایشی، بهداشتی و شوینده برای تولید انواع شامپو و مایع ظرف‌شویی گردیده است. این گواهینامه در آذرماه 1382 به گواهینامه ISO 9001 ویرایش سال 2000 میلادی برای کلیه فرآورده‌های شرکت ارتقاءیافته است. همچنین این شرکت موفق به کسب گواهینامه سامانه مدیریت یکپارچه (.I.M.S) شده است.

این شرکت در حال حاضر صاحب برند بس، برند دکتر ژیلا و برند آیروکس می‌باشد و سرمایه آن چیزی در حدود 550 میلیارد ریال برآورد شده است.

جوایز و افتخارات شرکت ایران آوندفر

برخی از مقامات و افتخارات این شرکت بزرگ به شرح زیر است:

سال 1378- كسب عنوان مسئول فني نمونه كشوری

سال 1381- كسب عنوان واحد نمونه كشوری

               كسب عنوان كارآفرين نمونه

               کسب لوح تقدير كيفيت برتر از سازمان جهاني بازاريابي و كيفيت

سال 1384- واحد منتخب جشنواره توليد ملي

سال 1385- كسب نشان طلاي ويژه تحقيق و توسعه وزارت صنايع و معادن

سال 1386- کسب عنوان واحد برگزیده دریافت حمایل قهرمانی از سومین جشنواره قهرمانان صنعت

سال 1388- انتخاب مدیریت محترم عامل به‌عنوان پیشکسوت نمونه صنعت آرایشی کشور

               کسب عنوان چهره ماندگار در گروه بهداشتی و آرایشی پنجمین جشنواره قهرمانان صنعت و اقتصاد ایران

سال 1389- انتخاب کارآفرین برگزیده در بخش صنعت از پنجمین جشنواره ملی کارآفرینان برتر

سال 1390-  کسب لوح تقدیر و تندیس پیشکسوت نمونه کشور از وزارت صنایع و معادن

سال 1393- کسب لوح تقدیر و تندیس واحد صنعتی نمونه استان البرز

سال 1394- کسب لوح تقدیر از پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط‌زیست

                  کسب تندیس و گواهینامه ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان

سال 1395- کسب لوح « واحد صنعتی قابل‌تقدیر» از سازمان حفاظت محیط‌زیست

سال 1398- کسب لوح تقدیر و تندیس واحد برتر صنایع آرایشی و بهداشتی کشور از وزارت صنعت ، معدن و تجارت

سال 1399- دریافت لوح تقدیر به‌عنوان “کارفرمای سلامت‌محور” در راستای آموزش و پیشگیری از بیماری جهانی ویروس کووید-19 از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز

نکاتی که از این داستان یاد می‌گیریم…

سرمایه شاید مهم‌ترین نیاز برای شروع یک فعالیت اقتصادی باشد، اما به‌یقین همه آن نیست. دانش و توانایی مدیریت، دانش اقتصادی، شناخت اوضاع بازار و نیازهای آن و از همه مهم‌تر، باور به اینکه «من می‌توانم، کار تازه‌ای را شروع کنم» عامل‌هایی هستند که در تولد یک کارآفرین و ایجاد عزم و اراده در وی نقش اساسی دارند همچنان که پیشرو بودن، خلاقیت، نوآوری و صداقت، پشتکار، داشتن علم و توکل به خداوند منان… قوانینی هستند که باعث پیشرفت منوچهر سلطانی شده است.

 

این مطلب را برای دوستان خود ارسال کنید

Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

بالا